SINGLE ARTICLE VIEW

Οδικός ρατσισμός για τους ηλικιωμένους

Άρθρο του Γιάννη Φίλη που δημοσιεύθηκε στα Χανιώτικα Νέα στις 14.09.2018

Οδικός ρατσισμός για τους ηλικιωμένους

03Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποφάσισε πρόσφατα να επιβάλει εξετάσεις βασικής οδήγησης στους οδηγούς ηλικίας άνω των 74 ετών «επειδή η εξασφάλιση της οδικής ασφάλειας είναι ευθύνη όλων μας».

Tο Υπουργείο δηλαδή διατείνεται εμμέσως ότι με αυτή την εξέταση θα βελτιωθεί η οδική ασφάλεια, επειδή οι οδηγοί αυτής της ηλικίας συνιστούν κίνδυνο στους δρόμους.
Εως τώρα, όσοι είναι πάνω από τα 65 ανανεώνουν την άδεια οδήγησης ανά τριετία προσκομίζοντας βεβαιώσεις δύο γιατρών με φωτογραφίες, μια φωτογραφία τύπου διαβατηρίου, τρία παράβολα, φωτοαντίγραφο της ταυτότητας, υπεύθυνη δήλωση και την παλιά άδεια. Ολα αυτά αντιστοιχούν σε γραφειοκρατικό τρέξιμο περίπου τριών ημερών και κόστος τουλάχιστον 130 ευρώ. Τώρα προστίθεται και το στρες της εξέτασης. Αυτά για τον συνεχή αγώνα των κυβερνώντων για την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και την οικονομική ενίσχυση των αδυνάτων όπως είναι οι συνταξιούχοι.
Πρόσφατη μελέτη του ΕΜ Πολυτεχνείου έδειξε ότι το 2015 οι οδηγοί που έχασαν τη ζωή τους λόγω τροχαίων ήταν 182 για τις ηλικίες 15 έως 34 ετών και 117 για τις ηλικίες άνω των 65. Ας σημειωθεί ότι οι ηλικιωμένοι έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα θανάτου σε ένα δυστύχημα σε σύγκριση με έναν νέο λόγω ακριβώς της ηλικίας. Θα έλεγε κάποιος ότι οι νεότεροι προκαλούν τους περισσότερους θανάτους αλλά κανείς δεν εισηγείται την επανεξέταση των νεότερων.
Παρεμπιπτόντως, ο προμετωπικός φλοιός του εγκεφάλου των νέων αναπτύσσεται μέχρι την ηλικία περίπου των 25 ετών. Ο φλοιός αυτός σχετίζεται άμεσα με τη λήψη αποφάσεων του ώριμου ατόμου. Οι νεαροί κάτω των 25 διαχειρίζονται τις πληροφορίες κυρίως μέσα από την αμυγδαλή του εγκεφάλου που σχετίζεται με την επιθετικότητα και την αντίληψη του κινδύνου. Η τάση των νεαρών να παίρνουν επικίνδυνες αποφάσεις, όταν για παράδειγμα οδηγούν, αποδίδεται στη υποκατάσταση του προμετωπικού φλοιού από την αμυγδαλή. Τι θα πρότεινε για τους νεαρούς το Υπουργείο;
Καθημερινά παρατηρώ οδηγούς που μιλούν ή στέλνουν μηνύματα στο κινητό. Είναι όλοι κάτω των 74. Και είναι γνωστό ότι η απόσπαση της προσοχής είναι ο κυρίαρχος λόγος δυστυχήματος.
Αυτοί που τρέχουν υπερβολικά, οδηγούν μεθυσμένοι, και παραβιάζουν τις διπλές γραμμές, τα στοπ, και τους φωτεινούς σηματοδότες είναι σχεδόν αποκλειστικά νέοι. Οι παραβάσεις αυτές οφείλονται, πέρα από την ατομική συμπεριφορά, στην πλημμελή έως ανύπαρκτη αστυνόμευση και τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας. Σ’ αυτά προστίθενται η κακή σήμανση και η παντελής έλλειψη πεζοδρομίων και βασικών οδικών υποδομών σε πολλούς οικισμούς που λίγο πολύ δημιουργήθηκαν αυθαίρετα. Να ένα καλό πεδίο δράσης για το Υπουργείο Υποδομών.
Το σήμα στοπ είναι ένας σημαντικός δείκτης οδικής συμπεριφοράς στην Ελλάδα. Το στοπ επιβάλλει πλήρη στάση, άσχετα αν έρχονται άλλα οχήματα από τον δρόμο προτεραιότητας ή όχι. Σε αντίθεση με αυτό που συμβαίνει στις περισσότερες χώρες του εξωτερικού, στη χώρα μας δεν σταματάει κανείς, ούτε υπουργός ούτε αστυνομικός, εκτός αν αναγκαστεί. Ενίοτε πολλοί επιταχύνουν για να προλάβουν το όχημα που έχει προτεραιότητα. Και αυτό συμβαίνει ανεξάρτητα ηλικίας. Αν τολμήσει κάποιος να σταματήσει χωρίς να έρχεται άλλο όχημα θα υποστεί τις κόρνες και την απαραίτητη λεκτική βία των οδηγών πίσω του.
Σε πολλές χώρες είχαν εισηγηθεί την εξέταση ηλικιωμένων αλλά γρήγορα εγκατέλειψαν την ιδέα επειδή δεν βελτίωνε την οδική ασφάλεια και επέβαλλε υπερβολικό στρες σε αυτά τα άτομα, περιορίζοντας σημαντικά την ανεξαρτησία τους.
Η εξέταση ήταν ουσιαστικά ρατσισμός προς την τρίτη ηλικία.
Η ηλικία των 74 είναι αυθαίρετη και δημιουργεί διακρίσεις. Δεν υπάρχει ηλικία στην Ελλάδα που δεν χρειάζεται βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς. Πρώτιστα οι νεότεροι.
Αν η κυβέρνηση θέλει να ασχοληθεί σοβαρά με την οδική ασφάλεια ας μελετήσει τρόπους συνεπούς και διαρκούς εφαρμογής της υπάρχουσας οδικής νομοθεσίας. Θα εκπλαγεί από τα αποτελέσματα.
Οι ηλικιωμένοι στην Ελλάδα έχουν υποστεί σκληρά οικονομικά και κοινωνικά πλήγματα που οφείλονται στην οικονομική κρίση.
Δεν χρειάζεται η κυβέρνηση να επινοήσει και άλλα χωρίς λόγο.